Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    אשתך הגישה נגדך תלונת שווא בגין אונס(!) – כיצד תפעל?

    אין דבר כואב יותר מאשר 'לחטוף' תלונת שווא ביום בהיר. קל וחומר כאשר מדובר בתלונת שווא על אונס. כיצד מתמודדים עם תלונה כזו? האם ניתן להעמיד לדין את המתלוננת? ומהם הסיכויים לזכות בתביעה אזרחית כנגדה? על כך במאמר שלפניכם.

    אשתך הגישה נגדך תלונת שווא בגין אונס(!) – כיצד תפעל?

    תוכן עניינים

    תופעת תלונות השווא

    לצערנו, אנו שומעים לא מעט על תופעת תלונות השווא, אשר כבר מזמן איננה בגדר תופעה זניחה. במקרים רבים, תלונות שווא של נשים על אלימות הגבר הן חלק בלתי נפרד מסכסוך הגירושין.

    אם הוגשה כנגדך תלונת שווא בגין אונס, הדבר הראשון שעליך לעשות הוא להגן על עצמך מפני החשד. לשם כך, עליך להיעזר בשירותי עורך דין תלונות שווא מנוסה, שיעשה הכל כדי לנקות אותך מחשד אונס. מאד לא מומלץ לוותר על שירותי עורך דין, במקרה כזה, ולנסות להסתדר לבד. חשד באונס אינו המקום לחסוך בהוצאות.

    במקרה של תלונה על אונס, המשטרה ככל הנראה תוציא כנגדך 'צו הרחקה' מידי, ובית המשפט עשוי להורות על 'צו הגנה' לפי החוק למניעת אלימות במשפחה. חשוב, אפוא, כי תפעל באמצעות עורך הדין לביטול צווים אלו.

    רק במקרים נדירים ניתן להעמיד לדין את המתלוננת

    תלונת שווא היא עבירה פלילית לכל דבר. סעיפים 240 ו-243 לחוק העונשין קובעים כי עדות סותרת במשטרה או מסירת ידיעה כוזבת במשטרה – בכוונה להטעות את המשטרה – מהווה עבירה פלילית אשר עונשה נע בין 3 ל-5 שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עם זאת, הפרקליטות קבעה בהוראה מיוחדת כי רק במקרים נדירים יש להעמיד לדין נשים המתלוננות על אלימות:

      "רק במקרים נדירים יש מקום לניהול הליכים פליליים נגד העד במקרה שכזה ובוודאי שאין מקום לעצרו לצרכי חקירה… ראוי לקחת בחשבון את מצבו הנפשי של העד בעת המשפט… ולבחון האם העדות המקורית היא עדות אמת והסתירה נובעת מחשש מהנאשם, מרצון להשכין שלום בית, מקיומן של רגשות אשם כלפי הנאשם, מהעדר כוח הנפשי הנדרש כדי להעיד נגדו בבית המשפט עדות מפלילה, וכדומה". (סעיפים 9 ו-10 להוראה 2.5 של הפרקליטות)

      תביעת פיצויים אזרחית

      במידה והוגשה כנגדך תלונת שווא בגין אונס, תוכל לתבוע את המתלוננת בבית משפט אזרחי. במסגרת התביעה ניתן לתבוע פיצויים בגין ראשי נזק רבים. החל מהחזר הוצאות משפטיות, עבור דרך הפסד ימי עבודה ופיטורין [אם התרחשו], וכלה בפיצויי עוגמת נפש ופגיעה בשמך הטוב.

      עם זאת, חשוב לציין כי סיכוייה של התביעה האזרחית להתקבל אינם גבוהים במיוחד. על התובע להוכיח ברמה מוגברת של הוכחה כי המתלוננת שיקרה, וכפי שנראה מיד בפסק הדין לדוגמה – לא יהיה לו קל להוכיח זאת.

      דוגמה מהפסיקה לתביעה אזרחית בגין תלונת שווא על אונס

      בפס"ד שניתן בבית המשפט השלום בתל אביב (058392/97) נידון מקרה של תלונת שווא על אונס. בית המשפט השלום קיבל את התביעה כנגד המתלוננת וחייב אותה בפיצויים. המתלוננת ערערה לבית המשפט המחוזי, ובית המשפט המחוזי (ע"א 3006-07) קיבל את הערעור.

      כך כתבה השופטת בפסק הדין של המחוזי:

      "בנסיבות אלה מידת ההוכחה שנדרשה על מנת שהמשיב יעמוד בנטל המוטל עליו מראשית ועד סוף להראות שעניין לנו בתלונה כוזבת צריכה להיות גבוהה מהרגיל בכגון דא והיה על בית המשפט קמא לדרוש הוכחה יותר קרובה לוודאות מן המבחן הרגיל"

      סוף דבר: בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה, זיכה את המתלוננת בהחזר הפיצויים שנפסקו כנגדה בבית המשפט השלום, ופסק לטובתה החזר הוצאות משפט בסך 50,000 ₪.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף