Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    מה הפיצוי המגיע לך בגין תלונת שווא

    קמת בבוקר לעוד יום רגיל, בדרך לעבודה חשבת על משימות היום העומדות בפנייך. אך לפתע קיבלת שיחת טלפון שככל הנראה תשנה את חייך. בשיחת הטלפון נמסר לך שהוגשה נגדך תלונה במשטרה בגין מעשה שמבחינתך, לא היה מעולם. בין לבין נקראת לחקירה משטרתית. כיצד תפעל עתה?

    מה הפיצוי המגיע לך בגין תלונת שווא

    תוכן עניינים

    מהי תלונה שווא?

    תלונת שווא, כשמה כן היא תלונה בדויה שמתייחסת לאירוע שלא קרה כלל, או קרה אך לא באופן שבו מוצגת התלונה. דוגמא לתלונת שווא, היא כאפשר פלוני טוען שתקפו אותו, אך כלל לא היה מגע בינו לבין מי שעליו פלוני התלונן. דוגמא אחרת לתלונת שווא, היא כאשר מתלוננת על עבירת מין, בודה את הסיפור, שבעצם כלל לא התרחש.

    מה המאפיינים של תלונות שווא?

    תלונות שווא מוכרות ומתאפיינות בעיקר במספר מקרים. המאפיין הראשון הוא כאשר קיים סכסוך בין בני זוג על רקע גירושין. לצערנו קיימת תופעה לא ראויה של נשים וגברים המגישים תלונות שווא, על מנת שהתלונה תוכל לסייע במסגרת ההליך המשפטי בו הצדדים נוטלים חלק, וכן לעיתים התלונות הללו מוגשות לשם "סחיטת" הצד השני לוויתורים.

    המאפיין השני הוא כאשר קיים סכסוך עסקי או סכסוך על רקע כספי. לדוגמא בין אחים, בין אחים חורגים ועוד. הסיבות להגשת תלונות במקרים הללו דומות לסיבות הרלוונטיות לסכסוך גירושין.

    המאפיין השלישי הוא השכיח פחות, והוא בעצם רצון "לנקום". לדוגמא, אישה הנפגעת מהתנהגות בן זוג על רקע רומנטי. דוגמא נוספת היא למשל רצון לנקום על רקע התנהגות במקום העבודה ועוד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד ניתן להתמודד עם תלונת שווא?

      כדי להתמודד עם תלונת שווא, רצוי לפעול במספר מישורים, כאשר האמור להלן, בוודאי לא מהווה רשימה סגורה:

      1. יש לפנות בהקדם לייעוץ משפטי: הוגשה נגדכם תלונה במשטרה, אל תעשו דבר בטרם תקבלו ייעוץ משפטי. כמו כן, אם נעצרתם והובאתם לחקירה, תזכרו את שני הכללים הבאים: (1) לא לשוחח עם אף שוטר בתחנת המשטרה, שכן כל שתאמרו יירשם ויוכל לשמש כראיה נגדכם (2) אל תסכימו להיחקר, עד אשר תינתן לכם זכות לשוחח או להיפגש עם עורך דין. תזכרו היטב, שסיוע משפטי מוקדם ככל שניתן, עשוי להפחית מבחינתכם את החששות המוצדקות, ואת הלחץ הטבעי שעשוי להשתלט עליכם במקרה שהוגשה נגדכם תלונת שווא.

      2. יש לפעול בהקדם לתיעוד ואיסוף ראיות: נחקרתם במשטרה או שהוגשה נגדכם תלונת שווא, אל תסמכו על המשטרה או על צדדים שלישיים כדי שיסייעו לכם להוכיח את חפותכם. תפעלו בעצמכם. תאספו ראיות, תקליטו עדים, תאספו מסרונים, או מיילים אשר יכולים לתמוך בעמדתכם.

      3. לא לפחד לעמוד מאחורי האמת שלכם: תלונה במשטרה עשויה בוודאי להלחיץ ולגרום לחשש ולחץ ברור. אך יש לזכור, כי לחץ לא תורם לכם ולא מקדם אתכם, אלא רק עשוי לתרום לפגיעה בכם. על כן, תזכרו שאם אתם דוברי אמת, תעמדו מאחוריה, תיאבקו ואל תילחצו.

      4. להגיש תלונה נגדית בעת הצורך: ככל שהוגשה נגדכם תלונת שווא, רצוי לבחון הגשת תלונה נגדית. אך יודגש שלא בכל מקרה יש להגיש תלונה סתמית, ובוודאי שאין להגיש תלונת "שווא" נגדית רק לצורכי לחץ. אך לדוגמא, במקרים שבהם התלונה שהוגשה היא שקרית מן היסוד, ויש לכם גם דרך מובהקת להוכיח זאת (למשל באמצעות הקלטה או סרטון שלא משתמעים לשני פנים), אז אולי יש מקום לבחון הגשת תלונה נגדית על מסירת מידע כוזב, עבירה זו היא עבירה בת 3 שנות מאסר.

      5. לקח לעתיד – להקליט בעת הצורך: המלצה זו, היא המלצה עתידית. ככל שלדוגמא הוגשה נגדכם תלונת שווא שנסגרה, עתה עליכם להיות חכמים. אם למשל התלונה הוגשה ע"י גרושתכם, או ע"י קרוב משפחה שעוד תיתכן בינכם אינטראקציה, מעתה תפעלו בחוכמה תתעדו מפגשים עמם. תישאו עמכם מכשיר הקלטה, או תדאגו להיות מלווים ע"י מכר שיוכל להעיד לטובתכם בעת הצורך.

      6. להגיש תביעת לשון הרע: הוגשה נגדכם תלונת שווא? התלונה נסגרה, עתה הגיע העת להגיש תביעה. לתלונה במשטרה השלכות קשות, גם אם התלונה נסגרה, שמכם נפגע, הקלון לא ייעלם בקלות בעיני החברה והסביבה הקרובה שלכם. הדרך שלכם להחזיר לעצמכם את כבודכם ולנקות את "שמכם" הוא להגיש עתה תביעה משפטית. תלונה שווא הוכרה כעילה לתביעת "לשון הרע".

      במסגרת תביעה כגון זו, ניתן להגיש תביעה עד לסכום של 50,000 ₪ ללא כל הוכחת נזק. עם זאת, אם התלונה גרמה לכם לנזק כספי, הרי שהשמיים הם הגבול ואתם יכולים להגיש תביעה גדולה בהרבה (ככל שתוכלו להוכיח את הנזקים שנגרמו). על כן, אם הוגשה תלונה, והתלונה נסגרה, אל תהססו תגישו תביעה משפטית.

      תלונות שווא - שאלות נפוצות

      מתי בדרך כלל מוגשות תלונות שווא?

      תלונות שווא יכולות להיות מוגשות בכל סיטואציה שהיא, אך הן מוגשות בעיקר, למשל, כשבני זוג נמצאים בהליכי גירושין. אז, נוטים גם הגברים וגם הנשים, להגיש תלונות שווא כנגד בני זוגם, תוך אמונה שתלונות אלה תוכלנה לסייע להן במסגרת הליך הגירושין. דוגמא נוספת, היא כאשר בין אנשים, בדרך כלל קרובי משפחה, חל סכסוך על רקע כספי.

      איך ניתן להתמודד עם תלונות שווא?

      ראשית, חשוב לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין, שהודות לנסיונו יודע מהי הדרך הנכונה להתמודדות עם תלונת שווא בכל מקרה ומקרה. בנוסף, חשוב לאסוף ראיות, שכן הדבר יכול בהחלט להגביר את סיכוי הטענה לתלונת שווא להתקבל. הראיות יכולות להיות מסמכים, הקלטות, תמונות וכדומה, ואף ניתן ליצור ראיות חדשות – למשל, להקליט שיחות טלפון עם מגיש תלונת השווא ולנתב את השיחה באופן שיגרום למגיש התלונה למעוד בלשונו ובכך להוכיח שאכן אין כל שחר בתלונה שהוגשה, ו/או לשכור, על פי החוק, חוקר פרטי שיתקין מצלמות בבית מגיש תלונת השווא, יעקוב אחר מעשיו וכדומה.

      איזו תביעה ניתן להגיש במסגרת התמודדות עם תלונות שווא?

      התביעה המרכזית שניתן להגיש במסגרת התמודדות עם תלונות שווא היא תביעת נזיקין, ולטעון, במסגרתה, לרשלנות. האדם שנגדו הוגשה תלונת השווא (קרי, התובע), צריך להוכיח שהגשת תלונת השווא נגדו גרמה לו לנזק – בין אם ממוני (כמו הוצאות משפט או הפסקת עבודה), ובין אם לא ממוני (כמו עוגמת נפש או פגיעה בשמו הטוב).

      האם אדם שהוגשה נגדו תלונת שווא יכול לקבל פיצויים?

      התשובה לכך חיובית. אם האדם שהוגשה נגדו תלונת שווא מוכיח שכתוצאה מהגשת תלונת השווא נגרם לו נזק, ממוני או שאינו ממוני, גובה הפיצוי נקבע בהתאם לחומרת הנזק. לא זו אף זו, גם אם אותו אדם לא מוכיח שנגרם לו נזק כתוצאה מהגשת תלונת השווא, הוא יכול להיות זכאי לפיצויים. עליו להגיש תביעת לשון הרע ולמעשה רק להוכיח שמגיש תלונת השווא אכן פרסם עליו לשון הרע. רק עקב הפרסום הוא זכאי לפיצויים, אך גובהם לא יכול להיות יותר מ-100,000 ש"ח.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף