Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד תתמודד עם תלונת שווא בגין אלימות?

    אשתך הגישה כנגדך תלונת שווא על אלימות במשפחה. מה עליך לעשות? האם ניתן להעמיד אותה לדין בגין תלונת השווא? והאם ניתן להגיש כנגדה תביעת פיצויים על הנזקים ועל עוגמת הנפש שנגרמו לך? על כך במאמר שלפניכם.

    כיצד תתמודד עם תלונת שווא בגין אלימות?

    תוכן עניינים

    אלימות במשפחה

    למרבה הצער, תופעת האלימות במשפחה אינה תופעה זניחה. נשים רבות מדווחות על אלימות של בעליהן כלפיהן או כלפי ילדיהם. הנתונים הסטטיסטיים מלמדים כי בכל שנה מתלוננות למעלה מ-10,000 נשים על אלימות במשפחה.

    חשוב להבין כי כאשר אנחנו מדברים על אלימות במשפחה, אין הכוונה רק להכאה פיזית של האשה או של הילדים; המונח אלימות כולל גם את סוגי האלימות הבאים:

    • אלימות מינית: עבירות מין, החל מהטרדה ומעשים מגונים ועד אונס.
    • אלימות מילולית: קללות, איומים והשפלות.
    • אלימות נפשית: מניפולציות נפשיות, שיעבוד רגשי.
    • אלימות כלכלית: יצירת תלות כלכלית ומניעת כסף או מזון.

    בכדי לעצור את תופעת האלימות במשפחה, נחקק חוק מיוחד המכונה 'חוק למניעת אלימות במשפחה'. חוק זה מאפשר לבית המשפט להרחיק גבר אלים מאשתו וילדיו. אשה המתלוננת במשטרה על אלימות של בעלה יכולה להוציא כנגדו צו הרחקה זמני, ולאחר מכן לפנות לבית המשפט בכדי להרחיב את ההרחקה על ידי 'צו הגנה'.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תופעת תלונות השווא

      לצד התועלת שהחוק הביא להרבה מאד נשים, הוא גרם גם לתופעה נגדית של תלונות שווא. לא אחת, נשים מנצלות את החוק לאלימות במשפחה בכדי להגיש תלונה כנגד הבעל על לא עוול בכפו. לא נפריז אם נאמר שהתלונה על אלימות במשפחה הפכה לסוג של נשק במלחמות הגירושין.

      למותר לציין את הנזק ואת הצער הנגרמים לגבר כאשר מוגשת נגדו תלונת שווא. מלבד ההלם והפגיעה מעצם העלאת החשדות הקשים נגדו, הוא צריך להתמודד עימם מבחינה משפטית ולנקות את עצמו מהחשדות. במקרים רבים, פרשיה כזו עלולה לגרום לגבר להפסיד ימי עבודה רבים ואף להביא לפיטוריו.

      ההגנה על המתלוננות

      תלונת שווא היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. חוק העונשין (בסעיפים 240 ו-243) קובע כי עדות סותרת או עדות כוזבת היא עבירה פלילית אשר עונשה נע בין שלש שנים מאסר לחמש שנים מאסר.

      עם זאת, על פי הוראת הפרקליטות, אין להעמיד לדין אשה שהגישה תלונת שווא [למעט מקרים נדירים]. הסיבה לכך כפולה: ראשית, קיים חשש כי האשה חזרה בה מעדותה בגלל שהיא פחדה מהחשוד או מההליך המשפטי. שנית, מערכת המשפט מתנהגת עם מתלוננות בכפפות של משי בכדי שנשים אחרות שבאמת נפגעו מאלימות במשפחה לא תפחדנה להתלונן.

      תביעת פיצויים אזרחית

      היות ואין מענה פלילי כנגד אשה שהגישה תלונת שווא, נותרת האפשרות האזרחית: הגשת תביעת פיצויים נזיקית. במסגרת תביעה אזרחית, ניתן לתבוע פיצויים על כל הנזקים שנגרמו לבעל – החל מההוצאות המשפטיות, עבור דרך הפסד ימי עבודה, פיטורין וכדומה, וכלה בפיצויים על עוגמת נפש ועל פגיעה בשמו הטוב של הבעל.

      עם זאת, חשוב לציין כי גם תביעה אזרחית אינה פשוטה כל כך. על הבעל להוכיח לבית המשפט כי אשתו הגישה את התלונה מתוך כוונה להטעות את המשטרה ולא בתום לב, ולא בטוח שהוא יצליח בכך. זאת מלבד ההוצאות הכספיות הכרוכות בגיבוש התביעה משפטית, בהגשתה ובניהול ההליכים המשפטיים השונים, שלא כל אחד מסוגל לעמוד בהן.

      סוף מעשה במחשבה תחילה

      הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תלונות שווא היא למנוע אותן מלכתחילה. לשם כך, יש להקפיד שוויכוחים לא ייגררו לפסים אלימים ולהשתדל להימנע מהתלהמות ומצעקות מיותרות.
      מלבד זאת, כדאי להקליט, לצלם או לאסוף מסמכים אשר יוכיחו את חפותך. על ידי ראיות מסוג זה תוכל להוכיח מהר מאד כי מדובר בתלונת שווא, ועל ידי כך למנוע מלכתחילה את צו ההרחקה.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף