Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    תלונת שווא בגין סכסוך שכנים (מדריך משפטי)

    המשטרה היא גוף שמטרותיו הן בין השאר להביא לחקר האמת ולספק מוקד להגשת תלונות עבור אזרחים אשר היו עדים או נפגעו מביצוע עבירה. המשטרה מחויבת על פי חוק לבחון תלונות, להעמיק בהן במידת הצורך, ולעיתים אף לבצע פעולות הפוגעות בזכויות אזרחיה כגון עיכוב או מעצר.

    תלונת שווא בגין סכסוך שכנים (מדריך משפטי)

    לא אחת קורה, כי אדם המצוי בסכסוך עם אדם אחר בוחר לעשות שימוש בסמכותה של המשטרה להגיב לכל תלונה, ומגיש תלונה כנגד האדם עמו הוא מסוכסך. זאת, אף שאין בתלונה זו על יסוד של אמת. תלונת שווא עשויה להביא למעצר של אדם ללא עוול בכפו, ובמקרים מסוימים אף להעמדתו לדין.

    תוכן עניינים

    מהי תלונת שווא בין שכנים?

    תלונת שווא היא מעשה של מסירת מידע שאינו אמת במסגרת עדות במשטרה, אשר גורס כי אדם אחר ביצע עבירה פלילית. תלונת השווא יכולה ללבוש צורות רבות ומגוונות ולייחס באופן כוזב מגוון רחב של מעשים פליליים לאדם אחר על לא עוול בכפו. אלו הם המקרים הנפוצים של תלונות שווא הנמסרות במסגרת סכסוכי שכנים:

    1. תלונה על אלימות – אדם המוסר בכזב כי נפגע מהתנהגות אלימה ותוקפנית של שכנו.
    2. תלונה על ביצוע עבירות סמים – אדם הטופל האשמה על שכנו לפיה אותו שכן עוסק בסחר, גידול או אחזקה של סמים.
    3. תלונה על עבירות מס – אדם הפונה לרשות המיסים וטוען כי שכנו עוסק בפעילות עסקית לא מדווחת או העלמת מס.
    4. תלונה על עבירות מין – אישה המתלוננת כי הוטרדה או נפגעה מינית משכנה עמה היא מצויה בסכסוך.
    5. תלונה על עבירות רכוש – אדם המוסר בכזב כי שכנו מחזיק ברכוש החשוד כגנוב או מבצע עבירות כלפי הרכוש המשותף בבניין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם תלונת שווא היא עבירה פלילית?

      חוק העונשין מונה 3 מדרגי עבירות – עבירות חטא שהעונש המרבי בגינן הוא עד 3 חודשי מאסר, עבירות עוון שהעונש המרבי בגינן הוא עד 3 שנות מאסר ומעל 3 חודשי מאסר, ועבירות פשע שהעונש המרבי בגינן הוא מעל 3 שנות מאסר. מסירת תלונה כוזבת היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין, והעונש בגינה נוגע לסוג העבירה אליה מתייחסת תלונת השווא.

      כך, במידה שאדם מתלונן בכזב על אדם אחר כי עבר עבירה מסוג פשע, הוא צפוי לעונש מירבי של 5 שנות מאסר. לעומת זאת, במקרה שבו תלונת השווא של אדם כנגד שכנהו עמו הוא מצוי בסכסוך מתייחסת לביצוע עבירות מסוג עוון או חטא, העונש המירבי על מסירת תלונת השווא הוא 3 שנות מאסר.

      כיצד ניתן להתגונן מול תלונת שווא שמקורה בסכסוך שכנים?

      אדם הנדרש להגיע לתחנת המשטרה לאור תלונת שווא של שכנו, מצוי בסיטואציה מורכבת מאוד, שכן הוא עצמו יודע כי לא עשה דבר. מצד שני, הוא מצוי בהליך חקירתי שאין לו בקיאות במרכיביו השונים, והוא עשוי למצוא עצמו במחי משפט או מילה שאינה במקומה, כמי שמטילים ספק באמינותו.

      אדם הנדרש להגיע לתחנת המשטרה לאור תלונת שווא של שכנו, מצוי בסיטואציה מורכבת מאוד

      מסיבה זו, הצעד הראשון בהתגוננות מפני תלונת שווא הוא בהתייעצות עם עורך דין פלילי טרם החקירה. שלב זה, הנתון לכל נחקר טרם חקירתו מתוקף זכויות היסוד במשפט הפלילי, הוא מהותי ובו יבהיר עורך הדין לחשוד מהן הסכנות מהן יש להישמר בעת מענה לשאלות החוקר, וכיצד ניתן להבהיר למשטרה בצורה מיטבית כי מדובר בתלונת שווא.

      מה צפוי לאדם המואשם בהגשת תלונת שווא כנגד שכנו?

      הגשת תלונת שווא עשויה בשלב ראשון להוביל לעיכובו או מעצרו של מוסר התלונה לצורכי חקירה. בשלב זה, באפשרות אותו אדם להתייעץ עם עורך דין טרם חקירתו. ככל שלצד החקירה, יימצאו די ראיות המצביעות על כך שאותו אדם מסר תלונה בכזב, תידרש התביעה להכריע האם להעמידו לדין או לסגור את התיק כנגדו מפאת חוסר עניין לציבור.

      תלונת שווא – עבירה פלילית בפני עצמה

      תלונת שווא במסגרת סכסוך שכנים יכולה להימסר על ידי אדם הטוען כי שכנו פגע בו ישירות ולחילופין, על ידי צד שלישי לתלונה אשר מוסר באופן כוזב פגיעה של שכן אחד בשכן אחר כמי שהיה עד לעבירה לכאורה. ככל שיימצא כי תלונתם הייתה כוזבת, הם צפויים לעמוד בפני הליך פלילי שתוצאותיו יהיו מושפעות מהעבירה שייחסו בכזב – האם פשע או עבירה ברף נמוך יותר.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף