Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    תלונת שווא על נשיכת כלב (מדריך משפטי)

    תלונת שווא היא תלונה שאדם מגיש במשטרה כנגד אדם אחר, על סיטואציה שכלל לא התרחשה, או שהקשר שלה למציאות – קלוש ביותר.

    תלונות שווא יכולות להיות מוגשות במגוון רחב של נושאים: החל מעבירות קלות, כמו תלונות על רעש, וכלה בעבירות קשות, כגון עבירות אלימות ומין.

    תחום המנוצל לטובת הגשת תלונות שווא, הוא על נשיכת כלב שאינה התרחשה. הסיבה להגשת התלונה השקרית, היא לרוב על מנת לנקום בבעלי הכלב ולהעביר אותו "חוויה" לא נעימה, בלשון המעטה.

    תוכן עניינים

    מהי תלונה (מוצדקת) על נשיכת כלב?

    תופעת נשיכת הכלבים, היא תופעה קשה ונפוצה, כאשר בישראל יש אלפי מקרים של נשיכות כלב שמדווחים מידי שנה. נשיכת כלב, עלולה להוביל לנזקים גופניים חמורים.

    על מנת להתמודד עם תופעה זו, המחוקק בחר להטיל על כל בעל כלב אחריות מוגברת ורחבה במקרה שכלבו תקף אדם אחר.

    לפי פקודת הנזיקין, לבעל כלב אחריות מוחלטת, למעט ההגנות הקבועות בחוק. הניזוק רשאי להגיש כנגד בעל הכלב תביעת נזיקין אזרחית בגין הנשיכה, לטובת קבלת פיצוי כספי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהי אחריות מוחלטת? משמעותה היא, שהניזוק אינו צריך להוכיח שבעל הכלב התרשל בשמירה על כלבו, אלא רק להביא הוכחות על עצם הפגיעה ועל הנזק שנגרם.

      הפיצויים בתביעה זו, יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, ואף למיליוני שקלים כאשר נגרם נזק חמור.

      מעבר להגשת תביעת נזיקין, ניתן להגיש במשטרה תלונה כנגד בעל הכלב, בגין עבירה של "אי נקיטת צעדי זהירות בחיה", על אירוע הנשיכה. לאחר חקירת המקרה, המשטרה תחליט האם לסגור את התיק או להגיש כנגד בעל הכלב כתב אישום.

      מעבר לכך, ניתן גם להגיש תלונה למשרד הבריאות, אשר תחת התנאים המפורטים בפקודת הכלבת, רשאי לערוך לכלב הליך הסגר למספר ימים. מטרת ההסגר, היא לוודא שהכלב לא נגוע בכלבת או במחלות אחרות שעלולות לסכן את הניזוק.

      תופעת תלונות השווא על נשיכת כלב

      לצערנו, יש אנשים שמנצלים הליכים חוקיים אלו לרעה, ופונים למשטרה בטענה שקרית כי כלב נשך אותם, רק על מנת לפגוע בבעל הכלב. כך, בעל הכלב עלול למצוא את עצמו מתמודד עם כתב אישום ומנהל הליך פלילי לטובת הוכחת חפותו.כמו כן, אף אם התלונה במשטרה אינה תבשיל לכתב אישום – הנזק לבעל הכלב, נעשה. הוא נאלץ לעבור חקירה משטרתית, וייתכן שכלבו אף נכנס להסגר לתקופה מסוימת, על לא עוול בכפו.

      לפיכך, המגישים, ומתגלים, כמי שהגישו תלונות שווא, עלולים לסבול מהשלכות קשות – הן פליליות והן אזרחיות.

      הגשת תלונת שווא – עבירה פלילית

      בעל כלב שאדם התלונן נגדו תלונת שווא, רשאי להגיש תלונה למשטרה על המתלונן, בעבירה של "מסירת ידיעה כוזבת". זוהי עבירה פלילית, לפיה ניתן להעמיד לדין אדם שמסר לרשויות החוק מידע כוזב – כאשר הוא יודע שמדובר בשקר.

      בכדי להרשיע אדם בעבירה זו, אין צורך שתלונת השווא שהגיש אכן תוביל לפתיחת הליך משפטי כנגד בעל הכלב.

      קרי, עצם הגשת התלונה, בידיעה שמדובר בשקר, שהרי הכלב לא נשך אף אדם – תגבש את העבירה הפלילית. הענישה בגין עבירה זו – יכולה להגיע עד לשלוש שנות מאסר.

      הסנקציה האזרחית בגין הגשת תלונת שווא – הגשת תביעה נזיקית

      בעל הכלב יכול להגיש כנגד המתלונן תביעת לשון הרע, לטובת פיצוי בגין תלונת שווא. שכן, הגשת תלונה שקרית במשטרה, תיחשב ללשון הרע שפרסם המתלונן על בעל הכלב.

      היתרון בתביעה בעילה של לשון הרע, הוא שבעל הכלב אינו צריך להוכיח נזק שנגרם לו בעקבות תלונת השווא בכדי לקבל את הפיצוי הכספי.

      הפיצויים שניתן לקבל במסגרת עילת לשון הרע, הם עד 50,000 ש"ח. אם הוכח שלמתלונן הייתה גם כוונה פלילית לפגוע בבעל הכלב נגדו הגיש את תלונת השווא, הפיצוי יוכפל ויגיע ל-100,000 ש"ח.

      אם בעל הכלב מעוניין לקבל פיצוי גבוה יותר, עליו להוכיח נזק שנגרם לו בעקבות תלונת השווא. כאמור, הנזקים שיכולים להיגרם לבעל הכלב נגדו הוגשה תלונת השווא, הם לא מבוטלים, והם כוללים הן נזקים ממוניים-כספיים והן נזקים נפשיים, למשל:

      1. הפסד ימי עבודה בעקבות הצורך בהגעה לחקירה בתחנת המשטרה.
      2. פגיעה בשם הטוב ובמוניטין של בעל הכלב.
      3. עוגמת נפש – הן לכלב (אם נכנס להסגר) והן לבעליו, ועוד.

      סיום

      תופעת תלונות השווא היא תופעה בזויה שיש לעקור מן השורש. עם זאת, יש דרכים משפטיות להתמודד איתה: ניתן להגיש תביעת נזיקין אזרחית בעילה של לשון הרע כנגד המתלונן, ואף לפתוח נגדו בהליך פלילי.

      אם אתה בעל כלב שהוגשה נגדך תלונת שווא על כך שכלבך "נשך" אדם, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין פלילי המומחה בתחום תלונות השווא. עורך הדין יגן על זכויותייך בהליך המשפטי, ויחתור לכך שתקבל פיצוי כספי בגין תלונת השווא והנזק שנגרם לך בעקבותיה.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף