Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    תלונת שווא בעבודה (מדריך משפטי)

    מקומות עבודה מהווים פלטפורמה למפגש יומיומי בין אנשים, לשיתופי פעולה פוריים, לפרנסה והשתכרות בצורה מכובדת, ולמרבה הצער גם זירה לתלונות כוזבות. לא אחת קורה כי תחרותיות יתר ואיבה בין עמיתים או יחסים עכורים בין עובד למעבידו, מתגלגלים לכדי נקמה בדמות תלונה במשטרה.

    תלונת שווא בעבודה (מדריך משפטי)

    כך, טענה כנגד אדם מצד חברו למקום העבודה כי עבר עבירה פלילית עשויה להשחיר מוניטין ארוך שנים שצבר ולהוביל לקריאות לפטרו, וזאת במקרה החמור פחות. במקרה החמור יותר, תלונת שווא עשויה להביא לעריכת חקירה משטרתית ממושכת שבסופה העמדה לדין וסכנת הרשעת שווא.

    תוכן עניינים

    מהי תלונת שווא על פי הדין הפלילי?

    חוק העונשין קובע במפורש כי מסירת תלונה לאיש משטרה או גורם חקירתי אחר, מתוך ידיעה שהתלונה או חלקים ממנה הם כוזבים, היא עבירה פלילית. החוק מגדיר את הצורך להצביע על כוונה להטעות את רשויות האכיפה, ועל כן אין די בכך שתלונה מסוימת נמצאת כחסרת ביסוס ראייתי על מנת להעמיד את מוסרה לדין.

    כמו כן, החוק מבחין בין שתי רמות חומרה של עבירה זו, אשר נגזרות באופן ישיר מתוכן התלונה. כך, ככל שהתלונה מייחסת לאדם מושא התלונה ביצוע עבירה קלה, העונש יהיה עד 3 שנים, ואילו ככל שהתלונה מייחסת לו ביצוע עבירה חמורה, העונש עשוי להגיע עד ל- 5 שנות מאסר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אילו סוגי תלונות שווא נפוצות במקום העבודה?

      המונח מקום עבודה מתייחס למגוון רחב של מערכות יחסים וקשרי עבודה בארגונים עסקיים וציבוריים כאחד. כמעט בכל מקום עבודה, יש נשים וגברים העובדים אלו לצד אלה, עובדים הפועלים בכפיפות לעובדים אחרים וגישה של העובדים לאחד או יותר ממשאבי מקום העבודה.

      כאשר בוחנים את סוג העבירות אליהן מתייחסות מרבית מתלונות השווא במקומות עבודה, ניתן להצביע על הרשימה הבאה:

      • עבירות מין או הטרדה מינית – תלונות שווא על מגע מיני אסור או התבטאות מינית לא הולמת.
      • עבירות אלימות – תלונות שווא על תקיפה של עובד על ידי עובד אחר בדרג זהה, גבוה או נמוך ממנו.
      • עבירות רכוש ומרמה – תלונת שווא כלפי עובד לפיה ביצע מעשי מרמה בנכסי החברה או גנב ממעבידו.

      מה ניתן לעשות מול תלונת שווא על ידי חבר לעבודה?

      תלונת שווא מעמידה את מושא התלונה בפני מציאות בלתי מוכרת ומאיימת, הכוללת הגעה לתחנת המשטרה, חקירה באזהרה, ובמקרים מסוימים אף מעצר לתקופה ממושכת. הדבר העיקרי אותו יש לבצע במקרה של תלונת שווא, הוא קבלת ייצוג על ידי עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, כבר טרם תחילת החקירה הראשונה.

      לעורך הדין הפלילי יש ידע רחב וניסיון עתיר שנים בייצוג חשודים בהליכי חקירה ומשפט. באפשרותו לאבחן את המניע מאחורי תלונת השווא ונקודות החולשה בתלונה על מנת להביא לניקוי כל חשד מלקוחו, ואף להגיש תלונה נגדית נגד מגיש תלונת השווא. לאור העובדה שהמשטרה מחויבת במתן זכות ההיוועצות טרם תחילת החקירה, יש למצות זכות זו עד תום.

      הדבר העיקרי אותו יש לבצע במקרה של תלונת שווא, הוא קבלת ייצוג על ידי עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה

      האם ניתן לתבוע אדם שהגיש תלונת שווא?

      תלונת שווא עשויה לגרום נזק רב למושא התלונה, וזאת גם אם בסופו של יום לא ננקט נגדו הליך פלילי ותיק החקירה נגדו נסגר. נזק זה יכול לבוא לידי ביטוי בפיטוריו מהעבודה, נזק תדמיתי, פירוק התא המשפחתי ועוגמת נפש קשה. כלל הפגיעות הללו ניתנות לתרגום לכדי סכום כספי אותו ספג מי שהוגשה נגדו תלונת שווא.

      בשל כך, באפשרות נפגע תלונת השווא להגיש תביעה אזרחית נזיקית ולדרוש ממגיש התלונה לפצות אותו על הנזקים שגרם לו. ההליך האזרחי מצריך רף הוכחה נמוך מההליך הפלילי, כך שגם במקרה בו המשטרה לא מצאה בסיס ראייתי לכך שמדובר בתלונת שווא, באפשרות נפגע התלונה להוכיח כי מדובר בתלונת שווא במסגרת תביעתו האזרחית.

      תלונת שווא בעבודה – כך ניתן להתמודד עמה

      אדם שמוגשת נגדו תלונת שווא על ידי חברו לעבודה, עשוי למצוא עצמו ניזוק קשות עקב פיטוריו האפשריים ממקום העבודה, מעצרו ופגיעה בשמו הטוב. נזקים אלו הנגרמים בתוך ימים, דורשים לעיתים שיקום של חודשים ארוכים. על מנת לפעול נכונה מול תלונת שווא, יש לדאוג לייצוג משפטי הולם אשר עשוי להטות את התמונה לטובתו ולמזער את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתלונה.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף