Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
Defense-Lawyer_MainPic תלונות שווא
פנייה לייעוץ אישי



    הוגשה נגדך תלונת שווא – האם ניתן לצפות לפיצוי?

    תוכן עניינים

    מהי תלונות שווא?

    תלונות שווא, הן תלונות בדויות ולכן נקראות כך. מדובר בתלונות על אירועים שכלל לא התרחשו, ואם התרחשו אז לא בצורה שמתוארת בתלונה. כך למשל, מואשם בתקיפה שכלל לא לקח חלק באירוע, או תלונה על עבירת מין שהומצאה רק כדי להתלונן על אותו אדם.

    לתלונות שווא יש מגרש משחקים די מוכר, והוא קורה רבות בהקשר של בני ובנות זוג. מקרה נפוץ ראשון הוא כאשר יש סכסוך בין בני זוג ואחד הצדדים מגיש תלונה בדויה כדי שזו תשמש אותו במהלך הסכסוך וההליך המשפטי.

    מקרה שני אך פחות נפוץ הוא, רצון לנקמה בין בני זוג. במידה ואחד מבני הזוג גילה על חוסר נאמנות בקשר, לרוב בהיבטים רומנטיים עם אנשים זרים. ישנה נטייה להגיש תלונות שווא כדי להוביל לפגיעה בבן הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מקרה שלישי ונפוץ הוא, תחום כלכלי. סכסוכים כספיים ועסקיים יכולים להתרחש רבות, בין שותפים לעסקים, מתחרים ואפילו קרובי משפחה שרבים על הירושה שלהם. תלונות אלו לרוב מתגלות ומעיבות יותר על היחסים בין האנשים, ואף מקשות על סיום הסכסוך.

      דרכי התמודדות עם תלונות שווא

      בכדי להצליח להתמודד עם תלונת שווא, צריך לפעול במספר דרכים במקביל כדי להעלות את הסיכויים.

      עזרה מייעוץ משפטי – במידה והוגשה נגדכם תלונת שווא במשטרה, אין לפעול בשום דרך לפני שדאגתם לייעוץ משפטי. מומלץ להתקשר ביעוץ משפטי שמומחה בתחום בו אתם מואשמים כדי שידע להמליץ על הדרך הכי טובה לפעול.

      תיעוד וראיות – במידה והינכם נמצאים לקראת חקירה או שהוגשה נגדכם חקירה, תסמכו על עצמכם ותאספו את מירב הראיות שאתם יכולים שיוכלו לסייע בהוכחת חפותכם.

      תביעה נגדית – במידה ואכן מדובר בתלונת שווא, ראוי לבחון את כדאיות התביעה הנגדית. חשוב לציין כי לא כל מקרה מצדיק תביעה שכזו ובוודאי שלא להגיש תלונת שווא. אחת התביעות הנפוצות לאחר תלונות שווא היא תביעת דיבה.

      עמדו על שלכם – אל תנסו להיות חכמים ולא צודקים. חקירה עשויה להיות מלחיצה, ויכולה לגרום לפעולות לא רציונליות. תעמדו על האמת שלכם, תלחמו עליה ותובילו את החקירה לכיוונים שיוכלו להוכיח זאת.

      שינוי גישה – במידה ואתם "מועדים" לתלונות שווא, בין בעסקים ובין בחיי הזוגיות. בצעו פעולות מקדימות שיוכלו לסייע לכם להוכיח את חפותכם בעתיד.

      עילות שמאפשרות לתבוע על תלונת שווא

      אחת העילות העיקריות שמאפשרות לתבוע אדם אחר בעוון הגשת תלונת שווא היא, לשון הרע. מדובר בעילה ייחודית אשר מאופיינת בפסיקת פיצויים ללא הוכחת נזק. המשמעות העיקרית היא שבמידה והתובע יצליח להוכיח שפורסם עליו לשון הרע, אין צורך בהוכחת נזקו.

      במצב זה, הפיצוי נפסק בעיקר מעצם הפרסום של הלשון הרע עליכם, ועל הנזק שהוא היה עלול לגרום ואין חשיבות האם תרם באמת ליצירת נזק. בגין תביעות לשון הרע, גובה הפיצוי משתנה.

      במקרים בהם יקבלו את התביעה, השופט יפסוק פיצויים עד 50,000 ₪. במקרים בהם יוכח כי הייתה אחריות פלילית של מתלונן השווא, רשאי השופט לפסוק פיצויים עד 100,000 ₪.

      עילה נוספת שמאפשרת קבלת פיצויים היא, תביעת שווא בגין רשלנות. בשונה מלשון הרע, רשלנות היא עוולה נזיקית וחובה להוכיח את קיום הנזק כדי לקבל פיצויים. לכן, התביעה תעבור למגרש הנזיקין ומכוח פקודת הנזיקין יקבעו הפיצויים.

      ברגע שהתובע מצליח להוכיח קשר סיבתי בין תלונת השווא בעילת רשלנות לבין הנזק שנגרם לו, הוא יוכל לתבוע בעבור נזק ממוני שנגרם בעקבות ההוצאות שהיה חייב להוציא בהליך. למשל, ימי עבודה, פיטורין, ושכר טרחה.
      נזק נוסף שיוכל לתבוע, הוא בעבור עוגמת הנפש שגרמה תלונת השווא. כמו כן, יוכל לקבל פיצויים גם על פגיעה בשמו הטוב.

      ליווי משפטי בתלונת שווא

      ליווי ויעוץ משפטי בהליך תלונת שווא הוא קריטי ביותר. ישנה נטייה בקרב אנשים שיודעים שמדובר בתלונת שווא לזלזל בחשיבות המקצועית כי הם בטוחים בחפותם. מדובר בנטייה הגיונית.

      מדובר בטעות חמורה, יש להתייחס לתלונת שווא ככל תלונה ובאותה רמת חשיבות. הנהלות לא נכונה במהלך בירור התלונה והחקירה יכול להוביל לתוצאות שלא היה ניתן לצפות מראש, והיו יכולות להימנע במקרה בהם היה מעורב עורך דין תלונת שווא מקצועי.

      לאור האמור, תלונות שווא הן יותר שכיחות ממה שהיה ניתן לחשוב. אנשים משתמשים בהן כדי לשרת אינטרסים אישיים ופגיעה בזולת. חשוב להתנהל בצורה אחראית ושקולה כדי לצאת עם היד על העליונה. התנהלות שכזו יכולה להוביל גם לקבלת פיצויים ממתלונן השווא.

      *הכתוב בכל המאמרים באתר תלונת שווא – Defense-Lawyer לא מהווה תחליף לעצה משפטית, חוות דעת או בחינה משפטית. העושה שימוש בתוכן, עושה זאת על דעתו ואחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041822 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף